Nowe kierunki studiów na Politechnice Łódzkiej

Na tegorocznych maturzystów czekają trzy nowe, innowacyjne kierunki studiów: Business, Society and Technology, Ekotechnologie i bioprocesy, Marketing w przemyśle. Z kolei kandydaci na studia magisterskie po raz pierwszy będą mogli wybrać kierunki Zarządzanie produkcją oraz Smart Manufacturing. Co kryją w sobie nowe kierunki studiów, dostępne w rekrutacji na rok akademicki 2023/2024?

 

Ekotechnologie i bioprocesy

Kierunek Ekotechnologie i bioprocesy powstał z myślą o osobach zainteresowanych rozwiązaniami proekologicznymi oraz technologiami pomagającymi chronić klimat i naszą planetę. Student tego kierunku zdobędzie umiejętności niezbędne do obsługi przedsiębiorstw w dobie „zero waste”.

- Absolwent nowego kierunku będzie przygotowany, aby projektować i rozwijać innowacyjne ekologiczne technologie dla recyklingu, odzysku bioodpadów i produktów ubocznych poprzez opracowanie procesów biotechnologicznych dla potrzeb ochrony środowiska naturalnego, zdrowia i rolnictwa – wyjaśnia przewodnicząca nowego kierunku, dr hab. inż. Aneta Białkowska, prof. uczelni.

Kierunek ekotechnologie i bioprocesy to jedyny w Polsce interdyscyplinarny kierunek studiów oparty o ścisłą współpracę z przemysłem, łączący zagadnienia biotechnologii przemysłowej, inżynierii środowiska, gospodarki obiegu zamkniętego oraz ekoprojektowania.

- Program kształcenia został opracowany tak, aby połączyć zaawansowaną wiedzę z praktyką. Dzięki ścisłej współpracy z firmami studenci będą odwiedzać nowoczesne zakłady przemysłowe realizujące założenia gospodarki cyrkularnej, a także odbywać w nich staże lub praktyki. To sprawi, że staną się wysoko wykwalifikowanymi inżynierami i cenionymi ekspertami na rynku pracy – wyjaśnia dr hab. inż. Joanna Berłowska, prof. uczelni, koordynator zespołu przygotowującego program kształcenia na nowym kierunku.

Ekotechnologie i bioprocesy zastąpią kierunek biogospodarka na studiach I stopnia na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności.

 

Marketing w przemyśle

Celem tego kierunku jest pozyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu działań marketingowych przedsiębiorstwa z uwzględnieniem specyfiki różnych rodzajów przemysłu. Studenci tego kierunku będą mieli szczególne możliwości pogłębienia wiedzy zdobytej podczas studiów.

- Naukę na kierunku marketing w przemyśle wieńczy semestr doskonalenia w jednostkach partnerskich, podczas którego to student decyduje, jakie kompetencje i gdzie chce rozwijać – mówi przewodnicząca nowego kierunku, dr hab. Anna Walecka, prof. uczelni. – Pogłębione tą drogą umiejętności pozwolą wykształcić specjalistów gotowych do podjęcia pracy na takich stanowiskach jak: specjalista ds. marketingu, specjalista ds. sprzedaży, menedżer marki, menedżer produktu, konsultant ds. reklamy, specjalista ds. public relations, menedżer ds. kluczowych klientów, copywriter, content manager, doradca klienta, specjalista ds. mediów społecznościowych czy analityk rynku. 

Program kształcenia został skonstruowany tak, aby rozwijać umiejętności miękkie studentów, ale także wyposażyć ich w fachową wiedzę inżynierską.  

- Dobór przedmiotów zapewnia interdyscyplinarne wykształcenie, obejmujące zarówno zagadnienia z zakresu szeroko rozumianego marketingu, w tym badań rynku i analiz zachowań konsumentów, zarządzania marketingowego, kształtowania nowoczesnych strategii marketingowych oraz wykorzystania e-technologii w marketingu. Program studiów umożliwia zdobycie zarówno kompetencji inżynierskiich ogólnych, jak i tych, związanych z wybraną branżą przemysłu – wyjaśnia dr inż. Dagna Siuda, kierownik zespołu przygotowującego program kształcenia na nowym kierunku.

Marketing w przemyśle to unikatowy kierunek w skali kraju i Europy. W ramach programu przewidziane są co najmniej trzy specjalności, poprowadzone przez wykładowców z innych wydziałów Politechniki Łódzkiej (inżynieria elektryczna i elektroniczna, żywność funkcjonalna, marketing wzornictwa przemysłowego).

 

Zarządzanie produkcją

Wydział Organizacji i Zarządzania uruchamia także nowy kierunek na studiach drugiego stopnia. Jest to propozycja dla osób, które chcą nie tylko zyskać umiejętności menedżerskie, ale także połączyć je ze znajomością funkcjonowania procesów produkcyjnych.

Inicjatywa uruchomienia kierunku Zarządzanie produkcją jest odpowiedzią na często sygnalizowane zapotrzebowanie przedsiębiorstw regionu łódzkiego.

- Treści programowe zostały przygotowane we współpracy z biznesem. Wśród podmiotów z branży są głównie przedsiębiorstwa z regionu łódzkiego o wiodącej pozycji gospodarczej, dynamicznie rozwijające się m.in.: B/S/H, ABB, Rossmann, Lumileds, Corning, Hutchinson, Amcor, Whirlpool, Infosys BPO, ASCO Numatics/Emerson, BROWIN, Philips i in., ale także instytucje samorządowe lub organizacje pozarządowe. W każdej z powyższych firm realizowane są praktyki dla studentów Wydziału OiZ, a tym samym dla przyszłych uczestników studiów na kierunku Zarządzanie produkcją – mówi dr inż. Grzegorz Bogusławski – przewodniczący rady kierunku Zarządzanie produkcją.

 
Proces kształcenia przygotowuje studentów do podejmowania prac z zakresu analiz i opracowań organizacyjnych, technicznych, konstrukcyjnych i projektowania procesów produkcyjnych, do pełnienia funkcji na wszystkich szczeblach zarządzania przedsiębiorstwem, podejmowania zadań menedżerskich w działalności produkcyjnej, usługowej, doradczej, projektowej, badawczej itp.

Business, Society and Technology

Business, Society and Technology prowadzony na Wydziale Mechanicznym i w Centrum Kształcenia MIędzynarodowego to nowe studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym, dla których przewidziano dwie ścieżki językowe. Na jednej z nich językiem wykładowym będzie angielski, na drugiej angielski i francuski. Te studia to możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności z obszaru inżynierii mechanicznej oraz nauk o zarządzaniu i jakości, dzięki którym młodzi ludzie zdobędą m.in. kompetencje niezbędne w dobie Industry 4.0.

Program studiów umożliwi uczestnictwo w ofercie mikromodułów oferowanych przez konsorcjum European Consortium of Innovative Universities (ECIU), do którego należy Politechnika Łódzka. To istotny element elastycznego modelu kształcenia pozwalający realizować bardziej spersonalizowaną edukację.

Smart Manufacturing

Smart Manufacturing, również prowadzony na Wydziale Mechanicznym i w Centrum Kształcenia MIędzynarodowego, to także studia o profilu praktycznym, w tym przypadku oferowane na drugim stopniu kształcenia. Językiem wykładowym jest angielski. Kształcenie nastawione jest na rozwijanie menadżersko-inżynierskich kompetencji XXI wieku, Między innymi dotyczy to umiejętności technologicznych, nieszablonowego myślenia sprzyjającego kreatywności i innowacyjności oraz rozumienia wzajemnych powiązań w ramach złożonych systemów produkcyjnych i wytwórczych. Także w przypadku tego kierunku studenci będą mogli skorzystać z form kształcenia oferowanych w ramach konsorcjum ECIU. Kierunek w dużej części będzie realizowany z partnerami biznesowymi, co umożliwi uczenia się w miejscu pracy – może mieć ono formę stażu, programów współpracy lub szkoleń dostosowanych do potrzeb studentów.

 

 

Poznaj nasz kampus